Inwoners digitaal betrekken bij besluitvorming: GBP komt met voorstellen
GBP is voorstander van het vergroten van zeggenschap van inwoners in de lokale politiek. Eén van de manieren waarop dit kan worden bereikt is door het voor inwoners mogelijk te maken om online te kunnen meedenken en meebeslissen. Om dit in de praktijk te brengen bereidt GBP daarom een voorstel voor. Ter voorbereiding stelde de fractie een aantal technische vragen aan het college.
Positieve ervaringen
Het college geeft in reactie op die vragen aan diverse digitale instrumenten reeds te hebben ingezet: ‘Swipocratie, internetpanel, social media, Quandr, online enquêtes, online presentatie, bouwapp, online platform’. Over de ervaringen met deze instrumenten deelt het college het volgende: ‘Over het algemeen zijn de ervaringen en het bereik positief. Zie de bijlage voor de ervaringen per ingezet instrument. Net als andere vormen van participatie kent het ook kanttekeningen. Zo is het een minder toegankelijk middel voor mensen die geen/weinig digitale vaardigheden of een leesbeperking hebben’.
Gevraagd naar eventuele uitbreiding van de inzet geeft het college aan hier geen specifieke plannen voor te hebben. GBP heeft deze plannen wel en werkt op dit moment daarom aan een voorstel dat ertoe moet leiden dat inwoners de mogelijkheid krijgen om digitaal plannen in te dienen, te discussiëren en te stemmen over bepaalde voorstellen. Jordi Albers: ‘Ons democratisch stelsel stamt uit de 19e eeuw. Het stelsel toont echter steeds meer gebreken, waardoor mensen steeds minder goed worden vertegenwoordigd. Het is onze plicht om dan naar oplossingen te zoeken, zodat inwoners daadwerkelijk weer invloed kunnen uitoefenen en centraal komen te staan in besluitvorming.
Digitaal platform OpenStad
Fractieadviseur Bjorn Knutzen: ‘Sinds oktober 2023 ben ik actief bij GBP. Eén van mijn speerpunten is participatie en democratie. En zo ben ik met het idee gekomen om digitale burgerparticipatie, bijvoorbeeld via het platform Openstad, te introduceren. Veel inwoners geven aan zich niet of nauwelijks gehoord te voelen, en dat een participatietraject regelmatig rommelig en slecht verloopt. Een digitaal platform als OpenStad kan participatietrajecten verbeteren.
De inwoner als ervaringsdeskundige
OpenStad is een uitgebreid open source softwarepakket dat is ontwikkeld door de gemeente Amsterdam, in samenwerking met o.a. de VNG en het ministerie van BZK. Als creative front-end developer heb ik hier zelf al mooie participatietrajecten mee gebouwd voor de gemeente Alphen aan den Rijn.
Participatietrajecten kunnen gaan over bijvoorbeeld verkeersveiligheid, parkeerdruk of de groenvoorziening. In OpenStad kan de inwoner in feite als ervaringsdeskundige bijdragen aan het verbeteren van plannen, want de inwoner maakt dagelijks in de praktijk mee wat er in een gebied of wijk gebeurt.
De mogelijkheden: stemmen, agenderen en discussiëren
Op dit moment kunnen mensen tijdens participatietrajecten vaak niet zelf actief meedenken. Met OpenStad worden participatietrajecten toegankelijker en gebruiksvriendelijker. Zo kan er bijvoorbeeld een stemsite of agendeersite opgezet worden. Hier kunnen inwoners makkelijk zelf ideeën delen met andere inwoners. Of de gemeente kan zelf voorstellen delen, waar inwoners vervolgens op kunnen stemmen.
Het item met de meeste stemmen kan dan meegenomen worden in de ontwikkeling van een gebied.
Vooral de agendeertool is erg behulpzaam. Daar kan een inwoner zelf een voorstel in plaatsen en op de agenda zetten. Op deze manier wordt de democratie toegankelijker voor inwoners!